Hengitystuki ry

Asiakasturvallisuus potilasturvallisuuden rinnalle

Kuuntelin jokin aika sitten kansallisen asiakas- ja potilasturvallisuuskeskuksen webinaaria ”Asiakasturvallisuus sosiaalihuollon palveluissa”. Siellä muistutettiin, miten valtavia – miljardiluokan – säästöjä saadaan, kun asiakas- ja potilasturvallisuuteen kiinnitetään riittävästi huomiota. Olennaista tietysti on, että samalla säästetään ihmisiä kärsimyksiltä.

Potilasturvallisuus ja asiakasturvallisuus ovat kaksi eri asiaa. Potilasturvallisuudella tarkoitetaan sitä, että varmistetaan hoidon ajantasaisuus ja turvallisuus eikä hoidosta seuraatarpeettomia haittoja tai vahinkoa.

Asiakasturvallisuus ymmärretään laajemmin. Siinä huolehditaan fyysisen turvallisuuden lisäksi psyykkisestä ja sosiaalisesta turvallisuudesta sekä siitä, ettei myöskään taloudellinen turvallisuus vaarantuisi. Kyse on siten asiakkaan elämäntilanteen kokonaisvaltaisesta huomioimisesta ja asiakkaan oman edun mukaisten palvelujen järjestämisestä.

Niin asiakas- kuin potilasturvallisuudessa ennakointi on olennaista. Suunniteltujen toimien vaikutuksia pitää arvioida. Sosiaalipalveluissa se tarkoittaa, että asiakkaan palvelutarvetta arvioitaessa pitää huomioida elämäntilanteen lisäksi myös yhteiskuntamme rakenteelliset tekijät. Rakenteellisia tekijöitä ovat esimerkiksi lainsäädäntö, palveluviidakko ja verotus. Rakenteellisiin tekijöihin kuuluu nykyisin myös työntekijäpula ja sen seuraukset.

Webinaaria kuunnellessani totesin, että myös terveydenhuollossa tarvitaan asiakasturvallisuutta. Myös sairaalan tai terveyskeskuksen kanssa asioitaessa tulisi riittävästi huomioida asiakkaan elämäntilannetta eikä keskittyä ainoastaan fyysiseen vaivaan. Monia vaivoja helpottaa esimerkiksi se, jos kokee tulleensa kiireettä kuulluksi ja kohdatuksi.

Myös elämäntilanteesta keskusteleminen voi olla olennaista. Standardiohjeet esimerkiksi leikkauksen jälkeisestä kotona toteutettavasta hoidosta eivät sovi kaikkiin perhetilanteisiin tai kotioloihin. Tällainen psyykkiseen ja sosiaaliseen turvallisuuteen kohdistuva huomio ja keskusteleminen tuottaisivat terveydenhuollossakin lisää asiakasturvallisuutta.

Meistä jokainen voi myös edistää itse asiakasturvallisuutta keskustelemalla siitä palvelujärjestelmässä asioidessaan. ”Miten teillä muuten huolehditaan asiakasturvallisuudesta?” on mainio kysymys keskustelun aloittamiseksi.

                                                                                       ***

Kansallinen asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus edistää turvallisuutta uuden valtakunnallisen asiakas- ja potilasturvallisuuden strategian avulla. Voit tutustua keskukseen ja strategiaan täällä https://asiakasjapotilasturvallisuuskeskus.fi/tietoa-meista/

Kommentit

Tervetuloa verkkosivuillemme!

Kaipaamme hieman palautetta sivustomme sisällöstä. Toivottavasti jaksat vastata yhteen kysymykseen.

Tietoa käytetään toimintamme kehittämiseen. Kiitos!

Skip to content