Yhdistyksemme on ollut yhteydessä Kanta-palveluihin, kun tietoomme on tullut tapauksia, joissa sairaalan rokottamat hengityshalvauksen omaajat eivät ole onnistuneet saamaan EU:n koronarokotustodistusta Omakannasta.
Todistuksen voi saada Omakannasta sen jälkeen, kun rokotteen antaja on tallentanut rokotustiedot Kanta-palveluihin oikeassa muodossa. Todistus ei siis välttämättä ole saatavilla, vaikka rokotustapahtuman tiedot näkyvätkin Omakannassa.
Terveydenhuollossa eli myös sairaaaloille on sovittu menettely, miten rokotustiedot siellä tarkistetaan. Jos siellä ei selviä syytä sille, miksi todistus ei näy potilaalle Omakannassa, järjestelmätoimittaja auttaa heitä asian selvittämisessä ja tekee tarvittaessa asiasta häiriöilmoituksen Kanta-palveluille. Häiriöilmoituksen tekemisen jälkeen asiaa on mahdollista tutkia Kanta-palveluissa.
Jos sinulla on siis ongelma rokotustodistuksen saamisessa, ole yhteydessä rokotteen antaneeseen organisaatioon rokotustietojen oikeassa muodossa tallentamisen varmistamiseksi.
Joskus tilanteen on korjannut jopa se, että tiedot ensin poistetaan ja syötetään sitten uudelleen 🙂