Asia: TRAFICOM/390977/03.04.03.00/2020 Taksiliikenteen erityisryhmien kuljettajakoulutusta koskeva määräysluonnos
Asiantuntijalausunto
Hengityslaitepotilaat ry
Järjestömme kiittää mahdollisuudesta lausua taksiliikenteen erityisryhmien kuljettajakoulutusta koskevasta määräysluonnoksesta. Luonnos on jäsenistömme turvallisuuden ja yhdenvertaisuuden kannalta olennainen, sillä siinä käsitellään ehdotusta erityisryhmien edustajia – joihin elämää ylläpitävää hengityslaitetta käyttävät ihmiset kuuluvat – kuljettavien taksinkuljettajien koulutuksesta.
Turvallinen ajotapa ja avustajallekin riittävän kokoinen auto ovat olennaisia
Hengityslaitepotilaat ry haluaa kiinnittää huomiota siihen, että erityisryhmiin kuuluu henkilöitä, joiden turvallisuus on riippuvainen ennakoivasta ajotavasta ja reitinvalinnasta. Elämää ylläpitävän hengityslaitteen letkusto voi huolimattoman ja ennakoimattoman ajotavan vuoksi pahimmillaan irrota kuljetuksessa ja aiheuttaa vaaratilanteen. Myös autojen koolla – korkeudella, pituudella ja leveydellä – on suuri merkitys turvallisuudelle silloin, kun tarvitaan avustajaa. Tila-autot eivät välttämättä ole riittävän suuria pyörätuolin käyttäjän ja hänen avustajansa turvalliseen kuljettamiseen. Esimerkiksi Volkswagen Caddyssa pyörätuolissa joutuu istumaan yksin niin, ettei avustaja mahdu viereen. Lisäksi autojen varustuksella, mm. invertterin käytön mahdollisuudella, on etenkin pitkillä matkoilla merkitystä hengityslaitteen käyttäjille. Tärkeää on myös kahden pyörätuolin kiinnitysmahdollisuus yhteiskuljetuksia ajatellen.
Koulutuksen sisällön yksityiskohdat on lueteltava riittävällä tarkkuudella
Yhdistystämme huolettaa, että koulutuksen sisältö jää liian yleiselle tasolle ja kuljettajien osaaminen siten liian hataraksi. Erityisesti erilaisten toimintarajoitteiden vaikutusten ymmärtämisessä (kohta 2.1 .4) olisi lueteltava yksityiskohtaisesti kaikki erilaiset toimintarajoitukset, jotka kuljettajien olisi tunnettava ja ymmärrettävä. Esimerkiksi lihasvoiman heikkous ja osteoporoosi ovat toimintarajoitteita, joihin liittyvät riskit eivät välttämättä näy kuljetettavasta päälle päin. Samoin on olennaista, että koulutuksessa on mukana myös kognitiivisen ja mielenterveyden tuomien toimintarajoitteiden vaikutusten läpikäynti. Kohdan 2.1.7. riittävä yksityiskohtaisuus on välttämätöntä: esimerkiksi kaarteiden ja hidastetöyssyjen oikeat ja rauhalliset ajotavat ovat merkittäviä turvallisuuden kannalta. Myös auton oikeanlainen pysäköiminen hissin käytön ajaksi on olennaista hallita niin, ettei hissiluiska kallistu vaaralliseksi pyörätuolille pysäköintimaaston viettämisen vuoksi.
Osaamisen näyttökoe pakolliseksi
Hengityslaitepotilaat ry pitää erityisryhmien tarvitseman taksiliikenteen turvallisuuden kannalta erittäin huolestuttavana, että erityisryhmien kuljettajakoulutuksessa ei olisi testiä tai koetta. Jäsenistöllämme on vuosien kokemus taksipalvelujen käyttämisestä ja se osoittaa, ettei omaopiskelu riitä ilman osaamisen kontrolloimista.
Näyttökoe on tarpeellinen, jotta kuljettajien osaaminen voidaan varmistaa ja erityisryhmien kuljetukset ovat turvallisia. Ilman osaamisen valvontaa koulutus ei tuo riittävää turvallisuutta kuljetettaville.
Koulutus pakolliseksi erityisryhmien kuljettajille
Hengityslaitepotilaat ry katsoo lisäksi, että erityisryhmien kuljettajakoulutuksen on oltava pakollinen. Ilman erityistarpeiden osaamista kuljettaminen voi esimerkiksi elämää ylläpitävää hengityslaitetta käyttävien kohdalla johtaa jopa hengenvaaraan.
Muita huomioita
Liikunta- ja toimintarajoitteisten asiakkaiden avustamisessa on osattava käyttää myös paareja ja porraskiipijöitä. Näiden välineiden tuntemus ja niiden kanssa avustaminen on myös lueteltava kohdassa 2.2. Avustavan koiran käsite kohdassa 2.2.5 ja 2.2.6 voidaan mielestämme muuttaa työkoiraksi, mikä kattaisi kaikki koiran eri tehtävät; opaskoira, hajukoira, hypokoira, avustajakoira, terapiakoira tai mm. vammaisen poliisin virkakoira.
Helsingissä 27.11.2020
Jukka Sariola
Puheenjohtaja
Hengityslaitepotilaat ry
Laatinut
Ilka Haarni
Hankekoordinaattori
Hengityslaitepotilaat ry